انجمن جنرال , General

نسخه کامل: ام‌ وی‌ ام 530 (مدیران خودرو)
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
پس از معرفی و استقبال مناسب از کپی چینی دوو ماتیز یا همان ام وی ام110، در بازار داخلی؛ شرکت مدیران خودرو که از همکاری با کمپانی چری به عنوان بزرگترین و شناخته شده ترین خودروساز چین خرسند به نظر میرسد تصمیم به نفوذ به دیگر رده های بازار گرفته و دو محصول جدید یعنی چری A5 و چری تیگو X33 را معرفی کرده است.

[تصویر:  293_4_l-500x333.jpg]

سدان رده متوسط A5 که از سال 2006 میلادی تولید می گردد، یکی از محصولات مهم و استراتژیک چری شناخته می شود؛ چرا که علاوه بر چین در کشورهای ترکیه، مصر، روسیه و به تازگی ایران مونتاژ می شود؛ و مهم تر آنکه مدل ISG این خودرو عنوان اولین خودری هیبریدی چینی را در اختیار دارد.

[تصویر:  293_7_l-500x333.jpg]
*********** نمای ظاهری ***********

چری A5 تلاش فراوانی دارد که یک چهره شیک اما ساده و عاری از هرگونه خطوط رادیکال و احجام اغراق شده را ارائه کند. درنمای جلو؛ چراغ ها و جلوپنجره بزرگ آن جلب توجه می کند اما فرم کلی مجموعه سپر و پنل جلو و حتی برجستگی طولی روی درب موتور کاملا محافظه کارانه طراحی شده و به همین دلیل است که جلوپنجره عریض و کروم آن به مرکز ثقل طراحی جلو تبدیل شده است.

[تصویر:  293_5_l-500x333.jpg]

در نمای جانبی نیز ترکیب خطوط منظم، ورم گلگیرها و قوس ملایم منحنی سقف، دنباله رو همان فلسفه چهره شیک اما ساده و هماهنگ است که بخش مدرن آن فرم خاص طراحی درهای عقب و ستون C آنست. البته سایز و قطر کوچک رینگ اسپرت در زیبایی جانبی آن تاثیر منفی گذاشته است.

[تصویر:  293_2_l-500x333.jpg]

اما در نمای عقب، به نظر میرسد طراحان با بی حوصلگی کامل خودرو را طراحی کرده اند چرا که در این بخش سادگی و محافظه کاری به اوج خود رسیده و شما با یک طرح فوق العاده ساده و البته قدیمی مواجه هستید.
ترکیب خطوط کاملا صاف و اتوکشیده با زوایای شارپ و احجام ساده؛ طراحی این بخش را فاقد هرگونه هیجان و نوآوری ساخته به گونه ای که یک خودروی ارزان قیمت و اقتصادی را تداعی میکند.
در این میان طرح فوق العاده ساده سپر و گرافیک ابتدایی چراغ های عقب این موضوع را تشدید کرده که مشخصا طراحی و فرم سپر عقب آن انتقاد آمیز است. البته همین طراحی مکعب گونه منجر به ایجاد صندوق عقب حجیمی شده که ارتفاع و لبه بارگیری آن نیز مناسب است.

[تصویر:  293_10_l-500x333.jpg]
*********** فضای داخلی ***********


با باز کردن درب خودرو؛ تصویری که از یک خودروی سدان با طرح ساده ظاهری از آسیای شرقی در ذهن داشتید به چالش کشیده می شود. در ابتدا پارکابی های با نشان چری و سپس رنگ بندی روشن و گرم مجموعه تریم داخلی توجه شما را جلب میکند. ضمن آنکه رودری ها نیز با حفظ همین ترکیب رنگ بندی؛ از مواد با کیفیت مناسبی انتخاب شده اند.

[تصویر:  293_16_l-500x333.jpg]

داشبورد خودرو نسبت به نمای ظاهری آن تا حدودی مدرن تر بوده و چیدمان منظم اجزا به خصوص در بخش میانی و کنسول از جذابیت مناسب برخوردار است. از جمله موارد قابل توجه علاوه بر پارکابی و طرح رودری ها می توان به دسته دنده کروم و طرح فرمان با پوشش چرم و مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی اشاره کرد. البته برخلاف نمای بیرونی که دارای لوگو و نام مدیران خودرو بود؛ غربیلک خودرو به لوگوی چری آراسته است!

[تصویر:  293_19_l-500x333.jpg]

چینی ها در توجه به جزئیات طراحی نظیر رعایت اصول ارگونومی هرچند پیشرفت محسوسی کردند اما هنوز کاملا مسلط نشده اند و به عنوان نمونه؛ می توان به ارتفاع نامتناسب دسته دنده یا محل قرار گیری کلیدهای چراغ مه شکن اشاره کرد که در بالای بخش میانی داشبورد و در مکانی غیر متعارف قرار دارند در حالیکه قاعدتا مانند بسیاری از خودروها می بایست بر روی اهرم راهنما قرار می گرفت.

[تصویر:  293_17_l-333x500.jpg]

نکته عجیب دیگر؛ حجم کم و زاویه تند جعبه داشبورد است. جنس کلیدهای سیستم تهویه مطبوع نیز چندان جالب نیست اما بدون تردید عجیب ترین نکته منفی در خوانایی صفحه نمایشگر سیستم تهویه مطبوع آنست که در نور خورشید به هیچ وجه خوانا نبود و می‌بایست حتما در سایه یا تاریکی به مطالعه اطلاعات آن بپردازید!
جنس و کیفیت پوشش صندلی ها نیز نامطلوب بود و اقدام به پوشاندن آن با روکش صندلی کار معقولانه‌ای است! البته گفته می‌شود در سری جدید تولیدات، کیفیت پوشش صندلی ها بهبود یافته است. فضای کابین در هر دو ردیف جادار بوده و به همراهی صندوق عقب حجیم آن؛ برای یک مسافرت خانوادگی مناسب است.

[تصویر:  293_14_l-333x500.jpg]

*********** تجهیزات رفاهی و ایمنی ***********


ام وی ام 530 نیز از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی هیچ کمبودی نداشته و با ارائه شیشه ها و آیینه های برقی، فرمان هیدرولیک، پوشش چرم غربیلک فرمان، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم ضدسرقت (ایموبلایز)، تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سانروف دو حالته برقی، سیستم پخش صوت MP3 دارای پورت USB و کلیدهای کنترل روی فرمان، تنظیم شدت نور زمینه نشانگرهای جلو، سنسور فاصله سنج عقب و با تجهیز به دو ایربگ، دیسک ترمز برای هر چهار چرخ و سیستم ترمز EBD به همراه سامانه ضدقفل ABS ؛ نه تنها در مواجهه با رقبای هم قیمت (١٨ الی ٢۴ میلیون تومان) بلکه حتی در مقابل اکثر خودروهای یک رده بالاتر از خود (رده ٢۴ الی ٣٠ میلیون تومان) نیز کمبود خاصی احساس نمی کند که مشخصا سانروف برقی و تهویه مطبوع اتوماتیک برگ برنده این چینی مجهز در قیاس با رقبا محسوب می گردد.

[تصویر:  293_15_l-333x500.jpg]
*********** مشخصات فنی ***********

چری A5 در بازارهای مختلف با موتورهای چهارسیلندر 1.6 ، 1.8 و 2 لیتری بنزینی و با گیربکس های 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک ارائه شده که نمونه وطنی آن از قویترین موتور بهره می برد. با باز کردن در موتور ام وی ام 530؛ مجموعه موتور و متعلقات فنی را به صورت منظم و بدون شلوغی مشاهده می کنید.

[تصویر:  293_23_l-500x333.jpg]

موتور 2 لیتری با آرایش خطی و 16 سوپاپ آن که طبق ادعای چری استاندارد یورو3 را پاس میکند به صورت عرضی نصب شده و توانایی تولید حداکثر 139 اسب بخار در 5750 rpm و حداکثر گشتاور 182 نیوتن متر در 4500 rpm دارد که از طریق گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می گردد.
سیستم تعلیق در جلو مک فرسون مجهز به میله ضدلغزش بوده و جالب آنکه تعلیق محور عقب آن مولتی لینک می باشد. وزن این خودرو با توصیفات فوق 1290 کیلوگرم می باشد.

[تصویر:  293_6_l-333x500.jpg]
*********** آزمایش رانندگی ***********


با استارت پیشرانه؛ صدای موتور کمی به کابین نفوذ پیدا میکند که در نمونه مورد آزمایش به دلیل کارکرد پایین و انجام نشدن سرویس اولیه، صدای پیشرانه کمی خشن به نظر میرسید که قاعدتا با تنظیم موتور و تعویض روغن؛ بهبود پیدا می کند.
اولین نکته مثبت؛ زمان جازدن و تعویض دنده ها رخ میدهد چرا که این خودرو از پدال کلاچ سبک و تعویض دنده های نرم برخوردار است و نیازی به کلنجار رفتن با دنده ها و پدال کلاچ نمی‌باشد.
نکته دوم در میزان تسلط راننده به ابعاد خودروست زیرا طرح ساده و زوایای شارپ آن باعث شده به سرعت ابعاد خودرو دستتان بیاید و نقطه کور برای راننده وجود ندارد ضمن آنکه آیینه های جانبی نیز میدان دید مناسبی را پوشش می دهند. نکته سوم، نفوذ کم صدا از محیط بیرون به داخل خودرو می باشد و حین حرکت کابین ساکت و ایزوله ای دارد.

[تصویر:  293_3_l-500x333.jpg]

پیشرانه 2 لیتری چری به خوبی دور می گیرد و با توجه به توان مطلوب موتور و وزن مناسب خودرو، کشش و شتاب قابل قبولی دارد ضمن آنکه به لطف گشتاور مناسب پیشرانه، شتاب ثانویه آن نیز راضی کننده است اما مشخص شد نباید از این خودرو انتظار هندلینگ هیجان انگیز و اسپرت داشته باشید چرا که اولا موقعیت و ارتفاع دسته دنده چندان مناسب و اصطلاحا خوش دست نیست، ثانیا منحنی شتاب گیری خودرو در زمان تعویض دنده ها افت می کند.
ضمنا واضح است که تیم طراحی چری در این خودرو بر راحتی و نرمی خودرو تمرکز داشته لذا رفتار سیستم تعلیق آن که با همکاری کمپانی لوتوس انگلستان طراحی شده کاملا نرم و روان بوده و توانایی جذب مطلوب ضربات حاصل از عبور از دست اندازها و ناهمواری های جاده را دارد اما در عوض همین نرمی بیش از حد در زمان مانورها یا حرکات مارپیچی به نقطه ضعف آن تبدیل میگردد.

[تصویر:  293_18_l-500x333.jpg]

البته سبکی بخش عقب خودرو و سایز نامطلوب رینگ و لاستیک نیز مزید بر علت است. نکته جالب دیگر در خصوص این خودرو افت آرام و با طمانینه دور موتور زمان برداشتن از پدال گاز است.
مجموعه این توصیفات نشانگر آنست که ام وی ام530 یک خودروی خانوادگی است که با قدرت مطلوب پیشرانه اش شما را در سبقت گیری ها یا عبور از مسیرهای کوهستانی راضی نگه میدارد اما نباید از آن انتظار یک رانندگی پرهیجان و اسپرت را داشته باشید.

[تصویر:  293_21_l-500x333.jpg]

************* خدمات پس از فروش ***********



مالک خودرو که جزء اولین خریداران ام وی ام 530 بوده در ابتدا با تعدادی ایرادات فنی مواجه شده که تمامی آنها در مراجعه به نمایندگی برطرف شده است. گستردگی شبکه خدمات پس از فروش مدیران خودرو اگرچه ایده آل نیست اما نسبت به دیگر خودروسازان و واردکنندگان؛ در رتبه متوسط قرار میگیرد. در خصوص قیمت لوازم یدکی نیز با توجه به چینی بودن خودرو؛ بعید به نظر میرسد تامین قطعات آن به نسبت دیگر رقبا هزینه زیادی به همراه داشته باشد.

[تصویر:  293_8_l-333x500.jpg]
*********** جمع بندی ***********


ام وی ام 530 با حدود قیمت 20 میلیون تومان؛ در میانه رده سدان های متوسط 18 الی 24 میلیون تومانی قرار گرفته و در حال حاضر با دو رقیب مستقیم یعنی هیوندا ورنا و پژو پارسELX و دو رقیب گران تر و بزرگتر اما همکلاس یعنی هیوندا آوانته و رنو مگان 1600 مواجه است که غیر از قدمت و خوشنامی برند سازنده در دیگر زمینه ها کم و کاستی خاصی ندارد؛ ضمن آنکه از نظر تجهیزات رفاهی کاملا از آنها برتر است. ام وی ام 530 مجموعه ای است از طراحی ساده و تا حدودی شیک(غیر از نمای عقب)، کابین جادار و خوش ترکیب، تجهیزات و امکانات رفاهی کامل، پیشرانه قوی اما خونسرد، و سواری نرم و روان.

[تصویر:  293_22_l-500x333.jpg]

چری در این مدل تلاش فراوانی داشته تا خود را یک سدان نیمه لوکس جذاب و کارامد نشان دهد و بایستی پذیرفت تا حد زیادی نیز موفق عمل کرده و لذا با این توصیفات می تواند گزینه ای مطلوب برای خانواده ها و افرادی باشد که به دنبال یک خودروی جدید و مجهز بوده و به نام و قدمت سازنده نیز چندان حساسیت به خرج نمی دهند.

[تصویر:  293_9_l-333x500.jpg]

البته با توجه به سابقه نامطلوب خودروهای قدیمی تر چینی که به بازار ایران راه یافته اند؛ امید است کیفیت قطعات و دقت مونتاژ این خودرو قابل قبول بوده و در دراز مدت دچار مشکلاتی همچون سر و صدای کابین یا خرابی های متعدد فنی نشود.
میزان استهلاک خودروی جدید فاکتوری است که در بدو ورود خودرو نمیتوان آنرا ارزیابی کرد و تنها گذر زمان می تواند شدت آنرا نمایان سازد. البته استقبال نسبتا مناسب از این خودرو در بازارهایی که طی چهار سال اخیر در آنها حاضر بوده، ما را فعلا نسبت به کیفیت قابل قبول آن خوشبین نگه میدارد.

[تصویر:  293_12_l-500x333.jpg]

[تصویر:  293_20_l-500x333.jpg]

[تصویر:  1117304-500x287.jpg]

*********** مشخصات فنیMVM530 ***********
کلاس خودرو: سدان خانوادگی کوچک
گیربکس : 5 دنده دستی
محور محرک : دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلند / سوپاپ: 4خطی / 16
حجم موتور (سی سی): 1971
قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ): 139/5750
گشتاور ( نیوتن متر / دور در دقیقه ): 182/4500
توان وزنی مخصوص ( اسب بخار بر تن ): 108
توان خروجی مخصوص ( اسب بخار بر لیتر ): 71
حد اکثر سرعت ( کیلومتر بر ساعت ) : 185
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ( ثانیه ) : 13
طول/عرض/ارتفاع ( میلیمتر ): 1483/1750/4552
فاصله دو چرخ جلو/دو محور ( میلیمتر ): 2600/1505
وزن خالص ( کیلو گرم ): 1290
مشخصات تایر: 195/55 – R15
مصرف ترکیبی ( لیتر در 100 کیلومتر ): 6.8
استاندارد آلایندگی: یورو 3
حجم مخزن سوخت ( لیتر ): 52

امکانات ایمنی و رفاهی

کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو مجموعا 2 عدد
سیستم های ترمز و پایداری: جلو دیسکی و عقب کاسه ای / ABS – EBD
سیستم های ایمنی: ایموبلایزر – قفل مرکزی با ریموت
سیستم های فرمان و هدایت: فرمان دارای قدرت کمکی هیدرولیکی – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع: کنترل دستی
سیستم صوتی،تصویری و مولتی مدیا: سیستم پخش MP3 با پورت USB مجهز به 4 بلندگوی استریو
سیستم صندلی: تنظیم برقی – صندلی عقب تاشو
سیستم های آینه ها و شیشه ها: تنظیم برقی آیینه ها – شیشه بالابر جلو و عقب برقی – سانروف برقی
سیستم روشنایی: مه شکن جلو و عقب – تنظیم برقی چراغ های جلو
سایر امکانات: سنسور دنده عقب
گارانتی: 18 ماه یا 36000 کیلومتر
لینک مرجع